Mici articole scrise de instructorii noști – Tabere Straja – Tabere de vară

  1. Cum le vorbim copiilor despre virusul COVID-19?
  2. Vă prezentăm rețeta batonului Fruitylicious.
  3. Putem să ne ferim de pandemia COVID-19 cu ajutorul alimentației sau al suplimentelor alimentare?
  4. Care sunt beneficiile timpului petrecut gătind pentru micuți?

Instructorii taberelor de vară: Tabăra de sănătate pentru copiii supraponderali, Tabăra de aventură pentru elevi, Tabăra de aventură și nutriție pentru preșcolari și Tabăra de sport și nutriție pentru adulți au pregătit pentru voi câteva articole interesante, dar și utile.

 

  1. Cum le vorbim copiilor despre virusul COVID-19?

#savethesummercamps🌈
👩🏼‍🏫Psihologul nostru Andreea Şilochi din Tabără de Sănătate pentru Copiii Supraponderali vă recoamndă un articol de actualitate!!

❗️FOARTE IMPORTANT este cum le vorbim copiilor despre virusul COVID-19:

https://www.nasponline.org/…/talking-to-children-about-covi…

🔴Știm cu toții că mass-media are o influență mare asupra oamenilor, în special atunci când aceștia trăiesc emoții puternice sau trec printr-o perioadă sau situație critică.
În această perioadă, suntem cu toții bombardați de diverse știri, unele dintre ele adevărate, altele, false, realizate cu scopul de a trezi sau accentua emoții negative puternice, cum ar fi frica sau chiar panica.
Pentru a înțelege mai bine acest fenomen de știri false, vă recomandăm următorul filmuleț:

https://www.youtube.com/watch?v=vwjwQvXohdI

🔴Așadar, vă oferim și o serie de surse oficiale online, pe care le puteți urmări pentru a afla informații referitoare la virusul COVID-19:

– http://www.ms.ro/coronavirus-covid-19/

– https://www.who.int/emergen…/diseases/novel-coronavirus-2019

Recomandări din articolul sugerat în link-uri – referitoare la modul în care le vorbim copiilor despre COVID-19:

– încercați să fiți un model pentru copiii dumneavoastră – copiii, de regulă, reacționează la reacțiile părintelui, învățând din exemplul oferit de acesta;

– fiți conștienți de modul în care vorbiți cu ei despre COVID-19 – acesta poate crește sau scădea emoția de frică pe care e posibil să o resimtă – asigurați-i de faptul că sunteți alături de ei și că sunteți acolo pentru a le oferi siguranța de care au nevoie; ascultați-i când vorbesc despre ceea ce simt și răspundeți-le acestora cu sinceritate și blândețe;

– explicați-le despre importanța distanțării sociale – spuneți-le că trebuie urmate o serie de reguli de la Centrele de Control și Prevenție a Bolilor și alți specialiști, printre care și distanțarea de ceilalți, tocmai pentru a ține la distanță infectarea cu virusul COVID-19;

– faceți exerciții de respirație împreună cu aceștia, pentru a calma emoțiile puternice;

– centrați-vă pe lucrurile pozitive – bucurați-vă de familie și de timpul petrecut cu aceasta și urmați-vă proiectele și pasiunile; oferiți-le copiilor șansa de a se conecta cu prietenii lor în mediul online

– stabiliți-vă o rutină zilnică și urmați-o – ajută la creșterea sentimentului de control, calm și la starea de bine; faceți exerciții fizice împreună cu cei mici;

– identificați proiectele prin care îi puteți ajuta pe ceilalți – de exemplu – interesați-vă de persoanele vulnerabile, precum vârstnicii și oferiți-le suportul;

– oferiți-le copiilor iubire și afecțiune – au nevoie, mai ales în perioada aceasta;

– monitorizați activitatea de a vă uita la televizor și de a citi știri pe site-urile de socializare, acestea pot influența negativ emoțiile de frică și anxietate, multe dintre ele fiind false și, mai mult decât atât, putând crea confuzie la copii;

– explicați-le copiilor că multe dintre știrile de pe site-urile de socializare sunt neadevărate și pot conține informații inacurate; vorbiți-le copiilor despre informațiile potrivite și adecvate, legate de COVID-19;

– când le vorbiți copiilor, lăsați întrebările lor să vă ghideze – răspundeți sincer la ele, dar nu oferiții detalii care nu sunt necesare – nu evitați să le transmiteți informațiile pe care experții le sugerează ca fiind cruciale pentru starea de bine a copiilor – oferiți-le informații pentru a le crește sentimentul de control și a reduce frica;

– explicați-le în mod simplu și sincer pașii de siguranță – de exemplu – Acest virus se răspândește printre oamenii care stau aproape unii de ceilalți, când cineva strănută sau tușește, sau când cineva atinge obiectele sau suprafețele infectate cu virusul

– fiți la curent și informați-vă din surse oficiale

– țineți cont de vârsta copilului atunci când le oferiți informații – de pildă, unul copil din școala elementară (clasele 1-4), îi puteți explica regulile de bază, faptul că trebuie să ne spălăm pe mâini pentru a sta departe de virus, asigurându-i că sunteți alături de ei și îi veți proteja, pentru a fi în siguranță; unui adolescent, îi puteți explica în profunzime, implicându-i în deciziile cu privire la activitățile pe care le puteți face împreună în casă.

Pentru toți copiii, este important să îi încurajați să vorbească despre cum se simt și ce gândesc referitor la această situație și să-i ascultați!

– rămâneți conectat la școală – găsiți resurse de învățare, platforme online, întrebați-i pe copii (în special pe adolescenți), despre informațiile primite de la școală care v-ar putea ajuta – discutați cu profesorii/învățătorii, în cazul în care vă îngrijorează modul de a face față situației (al copilului) – de exemplu – dacă observați că nu are timp pentru toate temele online

– familiarizați-vă cu simptomele COVID-19 (febră, tuse seacă, dificultăți de respirare – care apar în termen de 14 zile de la expunerea la virus) – pentru unii, simptomele sunt asemănătoare cu cele ale unei răceli, pentru alții, sunt mai severe

–  puneți accentul pe igienă și pe un stil de viață sănătos – încurajați copiii să se spele pe mâini (pentru cei mici – se poate fredona timp de 20 de secunde o melodie pentru copii)

– apreciați comportamentele sănătoase ale copiilor (de a strănuta în cot, de a se spăla pe mâini, de a arunca șervețelul pe care au strănutat, etc.)

–  din nefericire, strângerile de mână, îmbrățișările trebuie limitate în această perioadă

– încurajați-i pe copii să mănânce sănătos, să doarmă și să facă exerciții fizice – nu uitați, este important ceea ce văd la părinți, nu ceea ce aceștia le spun să facă!

– fiți conștienți de sănătatea lor mentală – în cazul în care observați următoarele simptome la copii, care persistă mai mult de două săptămâni, adresați-vă unui specialist:

– pentru preșcolari (sub 7 ani) – dacă observați că își suge degetul, transpiră excesiv, udând patul sau hainele, se agață de părinți, teama de întuneric, pierderea poftei de mâncare, comportamente de retragere;

– pentru copiii din școala elementară (clasele I-IV) – iritabilitate, agresivitate, coșmaruri, evitarea școlii, concentrare scăzută și retragerea din activități cu prietenii sau familia;

– pentru adolescenți – deficite de somn, alimentație afectată (mănâncă ori mai mult, ori mai puțin), agitație, creșterea conflictelor, comportament delincvent, concentrare scăzută.

  1. Vă prezentăm rețeta batonului Fruitylicious

👩🏼‍🏫Împreună cu Larisa Rusu, nutriționista Tabere Straja, vrem să vă prezentăm rețeta batonului Fruitylicious.

👩🏼‍🍳Haideți să ne aducem aminte de ce făceam în tabără.

📸Așteptăm poze în secțiunea comentarii, în cazul în care ați preparat batoanele acasă.

📄Reţetă baton cu semințe pentru gustare

Ingrediente:

Nuci/alune/ migdale/semințe, musli/fulgi de ovăz, banana (obligatoriu pentru a se lega restul ingredientelor între ele), miere, fructe uscate/goji/stafide, *fulgi de cocos, *fulgi de ciocolată, lapte (pentru hidratarea fulgilor de ovăz).

Mod de preparare:

Se pasează banana

Se toarnă lapte peste fulgii de ovăz pentru a se hidrata

Se amestecă ingredientele uscate într-un recipient mai mare, apoi se adaugă banana pisată

�Se pune compoziția într-o tavă pe hârtie de copt�

Se pune totul la cuptor pt 10-15 min la 180 grade Celsius, până când culoarea se schimba spre aramiu.

#savethesummercamps🌈

 

  1. Putem să ne ferim de pandemia COVID-19 cu ajutorul alimentației sau al suplimentelor alimentare?

🦠COVID-19- Raluca Topan nutriționist-dietetician în echipa Tabere Straja, ne-a pregătit un text informativ.

În contextul pandemiei actuale și a fricii larg răspândite de a nu contacta virusul, au apărut în presă și social-media o serie de informații și sfaturi miraculoase cu privire la unele alimente și suplimente minune, ce întăresc sistemul imunitar și ne ajută să nu dezvoltăm virusul.

Putem să ne îmbunătățim și să ne întărim sistemul imunitar cu ajutorul alimentației?
Când vorbim de sistemul imunitar, este mai util să vorbim despre cum o alimentație sănătoasă și echilibrată poate ajuta la funcționarea NORMALĂ și ideală a sa, nicidecum de stimularea sa.

Mai simplu spus, nu putem să „stimulăm” sistemul nostru imunitar prin alimentație și niciun aliment sau supliment specific nu poate împiedica contactarea virusului COVID-19. O bună practică de igienă rămâne cel mai bun mijloc de a evita infecția.

Până în prezent, Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (European Food Safety Authority) nu a autorizat nicio legislație pentru ca un aliment, produs alimentar sau supliment să fie etichetat că având rol protector împotriva infecției.

Există mulți nutrienți care sunt implicați în funcționarea normală a sistemului imunitar (incluzand Cuprul, Folatul, Fierul, Seleniul, Zincul și vitaminele A, B6, B12, C și D), așa că aș încuraja mai degrabă menținerea unei alimentații sănătoase și echilibrate în această perioada, pentru a sprijini funcția imunitară.

Nu se recomandă consumul nici unui aliment specific, în detrimentul altuia, ci va încurajez în schimb să consumăm o varietate largă de alimente, din toate grupele alimentare pentru a ne menține o alimentație echilibrată și sănătoasă.

Alimentele, că atare, în forma lor naturală, conțin o mulțime de substanțe nutritive ce ajută la susținerea sistemului imunitar.

Consumând alimente cât mai variate, din toate grupele alimentare, vom reuși să îi oferim organismului nostru toți nutrienții de care are nevoie, fără să apelăm la suplimente ,,minune”.

#savethesummercamps🌈

 

  1. Care sunt beneficiile timpului petrecut gătind pentru micuți?

Știm că în această perioadă este o provocare să gasiți activități care să îi țină mult timp ocupați pe cei mici, dar care să le fie și folositoare, așa că venim cu o propunere:

Țineți-i în bucătărie alături de dumneavoastră!

Care sunt beneficiile timpului petrecut gătind pentru micuți? Iată câteva dintre ele:

-​ Promovează alimentația sănătoasă, primul și cel mai important beneficiu după parerea mea. Petrecând timp gătind, copii învață care sunt cele mai nutritive alimente, care sunt modalitățile sănătoase de pregătire a mâncării și astfel se dezvoltă obiceiuri care pot fi menținute toată viața.

-​ Împlicându-se în proces, vor fi mult mai deschiși și curioși și vor încerca preparate noi, la care știm că sunt atât de sceptici în mod normal.

-​ Crește încrederea în sine: cu siguranță vă amintiți și voi prima rețetă reușită, ce sentiment frumos, nu-i așa? Când un copil este capabil să completeze cu succes o rețetă, fie chiar și cu ajutor, se va simți cu siguranță mândru. În plus, pe măsură ce copiii gătesc mai mult, nivelul lor de independență crește, ceea ce la rândul său stimulează stima de sine.

-​ Îmbunătățește cititul și abilitățile matematice: cereți-le să citească rețetele, lucru care ajută la îmbunătățirea înțelegerii lecturii, și să facă ei măsurătorile, astfel puteți repeta lecții învățate la școală (de ex. ”Dacă la această rețetă folosim 2 ouă, câte am folosi dacă am pregati-o de 3 ori saptămâna aceasta?”)

-​ Crește capacitatea de concentrare și atenția: trebuie să le explicați că pentru a obține un rezultat satisfăcător, trebuie să urmărească instrucțiunile pas cu pas și să rămână concentrați. Copiii vor fi foarte receptivi și vor înțelege că pentru a se bucura de rezultat trebuie să lucreze cu mare atenție.

– Întărește legăturile emoționale: Gătitul este un proces de care se poate bucura întreaga familie, faceți o rutină din acest obicei și aduceți-i pe cei dragi mai aproape!
Este foarte posibil ca toată treaba să se sfârșească cu mai multă dezordine decât în mod normal, dar cu siguranță veți ajuta la dezvoltarea armonioasă a micuților. Sau cine știe? Poate veți descoperi că aveți un viitor bucătar în familie! 😊

Borbely Adelina, nutritionist-dietetician Tabere Straja

#savethesummercamps🌈

 

Tabăra de sănătate pentru copiii supraponderali;   Tabăra de aventură pentru elevi;   Tabăra de aventură și nutriție pentru preșcolari;   Tabăra de sport și nutriție pentru adulți;   Tabere vară 2020;